Khamis, 6 Disember 2012

LAMB CHOOOPPPP


Salam semua...moga yang membaca entri ini adalah orang yang sentiasa diberi Ihsan dan lindungan dari perkara2 yang tidak baik....moga semua sihat zahir dan batin...Sihat zahir dengan memakan makanan yang sihat..sihat batin perlu mengamalkan perkara2 yang membangunkan hati...solat, zikir dan sentiasa melakukan perkara2 yang baik, biar sedikit tetapi istiqamah...

Yang akak tayang kat atas tu adalah lamb chop menggunakan mutton, atau dengan kata lain daging kambing yang semestinya daging muda la yer...kalau tua...tanggal lak gigi nanti..lama dah berangan2 nak buat tapi angan jer la ..smpi 1 hari akak ke carefour dan ada la dijual secara lambak bukan dalam bungkus...jadi boleh pilih yang kurang lemak...beli pun tak banyak...sebab nak try jer dulu...dan bila dah try anak2 minta lagi..maka beli la lagi...yang ini dah yg ke 3 ke 4 kali masak....baru leh amik gambo

Dan akak bakar guna pemangang ajaib tu la....senang dan empuk dagingnya...best...tak caya try ler...

Resepi kali nie pun agak mudah disediakan dan tak guna bahan2 yang pelik2...

BAHAN2
3 keping mutton - besar lebihkurang sebesar tapak tangan wanita 
sos tiram
sos cili
2 camca serbuk lada hitam
CARA2
1.  Ambil kepingan daging kambing tersebut, tuangkan sos tiram , sos cili dan serbuk lada hitam...ratakan keatas daging dan perap atau omputehnye marinate....gitu ler...lbhkurang 2 jam..nak kasi mesra
2.  Dah siap masukan ke dalam pemangang ajaib dan bakar hingga keluar air dan minyak daging...biarkan hingga air daging sedikit kering dan angkat daging letakan ke dalam pinggan

SOS
1 cawan susu cair atau susu segar
2 sudu sos tiram
2 sudu sos lada hitam
1 camca lada hitam

CARA
Tuangkan semua bahan ke dalam frying pan dan panaskan hingga sebati ..tak lama dalam 2 ke 3 minit ...angkat tuang atas daging tadi

Untuk bahan2 yang boleh menjadikan makanan seimbang - bakar kentang , akak bakar dalam microwave serbaguna...kejap jer... 6 minit kentang empuk...kupas kulit dan boleh diletakan seiring dengan daging tadi...

Untuk vitamin - amik salad...potong2 dan gaul dengan mayonis...sandingkan bersama kentang...siap....boleh dimakan panas2 sambil menonton TV...

Selasa, 4 Disember 2012

UBI



Ubi kayu....tak tau ubi putih ke apa tapi kulit ubi warna putih tapi rasa sama gak...ubi... cabut dirumah FIL - father in law....dah lebih masa ubi dah tersangat besar dan dah tk empuk seperti waktu dia sedang cantik2 dicabut...ada dekat 6 ke 7 pokok dicabut oleh my hubby.... yang didisplay kat atas tu bingka UBI nie jer yg sempat diambil gambar...yg lain akak dah rebus makan ngan sambal tumis dan makan ngan kelapa campur gula pun sedap... buat lepat ubi...tak sempat nk ambik gambar... ada baki ubi buat bingka plak... resepi istimewa almarhum MIL

Rasa cam penah upload resepi tu kt cni... dulu

Selasa, 27 November 2012

BAKSO






Musim cuti sekolah...hampir setiap hujung minggu akak akan masak lauk2 main table pengantin...penat gak dan rasa jemu nak makan masakan sendiri...tapi mana boleh jadi kan asik makan kt kedai jerk... ada satu kedai nie jual nasi ayam penyet dan bakso yang agak boleh tahan sedap la... biasa akak makan nasi ayam penyet jerk...tapi satu hari tu akak makan bakso...  Dan akak rasa agak mahal gak la... sebab daging bakso tu tak brape ketul jer dan mee pun sikit jer.. 

Dan sesuap demi sesuap akak habiskan bakso tu sambil minda merakam rasa , apa dan bagaimana gaknya nak buat sendiri bakso nie yer...rasa2 macam dapat jer rasa....hehehe macam ler kan

Maka di satu hujung minggu akak pun mereka2 la bakso nie dan rasanya not bad...heheheh puji diri sendiri la plak kan...tapi siapa nak puji kalau bukan diri sendiri...tak yah nak harap orang lain la kan

meh akak bagi resepi bakso mudah dan ringkas ini..

BAHAN2
10 ketul daging bakso - beli jenama armiya...kat tempat akak nie boleh kata mana2 kedai boleh didapati... dia agak mahal tapi sedap ...cap jempol punya
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 kiub pati ayam
1 liter air
1 camca lada sulah, kalau nk lebih pedas tambah lagi yer...yang nie pastikan lada sulah blend sendiri..baru ngam
garam secukup rasa
Suhun - beli RM 1 kat kedai tu - timbang punya bukan yg dah siap paket2 tu tau
bawang goreng
daun sup 

CARA2
1.  Suhun tu rendam kasi lembut punya eh
2.  Masukkan air kedalam periuk bersama daging bakso tersebut, daging tu kalau nak lebih pun boleh yer, suka ati ler...tu yg akak bagi tu ukuran makan 2 orang tapi kalau nk makan lebih masuk ler tak der sapa marah pun
3.  Bawang putih titik dan potong2, halia hiris halus..masukan terus kedalam periuk...bila dah didih masukan kiub pati ayam lada sulah dan garam...rasakan kemasinannya
4.  Dah siap masukan suhun dalam mangkuk dan tuang kuah..masukan bawang goreng dan daun sup...kalau rasa2 nak masuk sayur hiriskan kobis halus2 masukkan...
5.  Kalau kurang pedas dan nak lagi sedap makan dengan sambal kicap ...sebab akak malas nk buat lada yg makan dengan bakso tu...rasa lbhkurang jerk dengan sambal kicap yg akak biasa buat kt rumah.
 
 

HOYA HOYE MEE


Seksi tak gambar kat atas nun....lama dah buat tapi baru sempat upload...ntah apa yang dibizikan sampai tak sempat2 nak update blog...sampai dah nak abis bulan November dah...teruk betul la kan.

Tak tau nak kasi nama apa mee kat atas nun....nak kata yee mee tak guna pun yee mee nak kata mee hot plate tak guna la plak hot plate.. jadi kasi nama hoya hoye mee je la kan.  Bila tekak nie rasa macam dah jemu nak makan apa buat nie sedap gak..sebab dia agak kurang berminyak dan tak muak...,,jom kita tengok apa yang diguna

BAHAN2 A
1 labu bawang besar - saiz sederhana
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 sudu sos tiram
1 sudu kicap lemak manis
2 sudu tepung gandum - biasa orang guna tepung jagung...dia agak muak bila dah sejuk...guna tepung gandung lagi sedap tak muak
6 ekor udang
5 biji fish ball - atau rakan2 seangkatan dengannnya sotong, ketam or udang ball
1 batang pokok sawi
3 sudu minyak masak untuk menumis
1/2 liter air
garam secukup rasa
2 biji telur

BAHAN B
2 keping mee segera cintan tanpa perisa tu
minyak untuk mengoreng

CARA2
1.  Panaskan minyak dalam kuali , dah panas masukan mee segera dan goreng hingga warna kecoklatan...macam warna yee mee tu ... dah garing angkat dan tos, cerai2kan mee tu supaya mudah nak makan nanti
2.  Bawang besar, bawang putih, halia hiris halus. Sawi bersihkan dan potong2
3.  Panaskan minyak dalam kuali...dah pijar masukan bahan yang kita dah hiris tadi...tumis hingga layu masukan sedikit air ..dah didih masukan sos tiram, kicap, udang, sawi dan fish ball.
4.  Tepung gandum gaul rata dengan air yang baki tadi....pastu tuang kan dalam kuali tadi dan cepat2 gaul rata, masak hingga didih , masukan garam secukup rasa...
5.  Isikan mee segera tadi dalam pinggan tuang kan kuah tadi kedalam pinggan mee...
6.  Kalau nak telur, gorengkan telur asing...akak goreng atas non stik pan...so dia jadi cantik mcm dalam gambar tu ehhhh...
7.  Kalau nak wangi sikit tabur dengan bawang goreng segera yang boleh dibeli di merata kedai.. akak biasa beli bawang goreng yg diusahakan oleh orang melayu...tiada pengawet dan perisa tambahan...ori dan enak..

Ahad, 4 November 2012

AYAM RANGGI


Salam semua.....kat tempat akak nie kan dah berhari2 hujan...ada kawasan rendah yang dah pun kebanjiran air...longkang dan parit juga penuh air, kalau ikut ramalan tahun 2012 nie daerahku ini akan berlaku banjir besar macam tahun 2006 - 2007, takut kan... 

Ok ini resepi manyak senang wooo... tapi kena la beli pemangang ajaib nie... memang ajaib dan seronok sungguh memasak dengan pemangang nie ...apa jua boleh di bakar... ikan, ayam, kerang, roti ....senang ..best

Jom akak bagi resepi senang jer tau

BAHAN
Ayam 1/2 ekor..potong 2 macam kat gambar tu
1 camca lada hitam
1 sudu ketumbar biji
1 inci halia
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit  atau 1 sudu serbuk kunyit
1/4 nenas
1 camca garam
2 sudu gula pasir
1 cawan air

CARA2
Ayam dicuci bersih dan ketepikan, bahan selain ayam ayam ...tu satukan dalam blender...dan kisar separuh halus... lepas tu perap kat ayam dalam 15 minit.... lepas tu bakar dalam pemangang ajaib tu selama lebihkurang 30 minit...balik2 kan yer... dah siap blh hidang dan makan terus...

Rabu, 24 Oktober 2012

SERI KAYA PULUT LABU AKA SERI MUKA LABU


Salam semua...moga hari ini semua dalam rahmat Ilahi...dengan limpah rezeki kesihatan yang diberikan oleh Allah semalam dapat la makan seri muka labu ini...mengidam..ngalahkan orang mengandung...gitu...Sambil memasak lauk makan tengahari maka sambil tu buat kuih nie..lauk tengahari akak masak asam pedas ikan sembilang, pucuk paku masak lemak dengan labu, sambal belacan..ikan kering...tapi lupa amik gambor maaf ler yer...bleh citer jer... tapi resepi seri muka labu ni akak bagi ehhh...

Yang teringin nak makan akak sendiri sebab aritu ada la kawan2 post kt FB mcm sedap jer...teringat2 jer maka buat ler ..

Mari kita tengok apa yang diperlukan untuk hasilkan kuih nie yer

Bahan2
2 cawan pulut - dibasuh, kemudian rendam dengan 2 cawan santan dan sedikit garam..tepikan
1 cawan labu - akak gunakan microwave untuk empukkan labu, dah empuk lenyek2 kan kemudian campur 1 cawan air...so akan jadi 2 cawan labu ok
Gula melaka - yang ini akak guna gula yang bulat2 tu kan...pastu akak panaskan dengan air hingga mencair kemudian tapis hingga dapat hasilkan 2 cawan gula melaka tu
1 cawan santan pekat
2 cawan tepung gandum

CARA
1.  Pulut tu kita rendam dalam 2 jam.... dah nampak kembang dan air macam kering tambah air sedikit supaya pulut tenggelam... kemudian kukus selama 1/2 jam hingga pulut tanak... dah tanak ambil plastik atau daun pisang...mampatkan pulut hingga padat dan tiada ruang lagi... ketepikan...kukus nie akak cuma guna kuali jer... tak guna pengukus pun ..kuali kat rumah tu kan kita belikan tutup yang mungkum...jadi tak payah susah2 guna pengukus...kuali akan jadi periuk serbaguna kat rumah....buleh gitu... nak masak tak perlu lengkap semua baru nak masak...apa yang ada kita pelbagaikan

2.  Untuk bahan atasnya...kita satukan semua bahan yang akak dah nyatakan kat atas tadi tu...gaul guna whisk original... apa tu...whisk original... tangan ler... baru kita bole rasa mana yang bergentel2 boleh kita leraikan dengan tangan....itu yang lagi sedap tau...guna tangan... tapi pastikan tangan ada bersih ler kan...barang kita nak makan...

3.  Dah siap tuangkan ke dalam bekas isi pulut tadi tu dan kukus selama lebihkurang 45 minit... lama sebab akak guna api kecil..sambil mengukus akak pi bersihkan diri bersihkan rumah jap dan solat...pas solat baru la tengok kuih dah masak ke belum... dah masak angkat dan sejukkan... Dah sejuk baru potong dan ngapppp....
Yang ni potong tak brape nak sejuk..jadi mcm tu la tak lawa kan dia taak sharp mcm gambar atas tu...tak sabar nak makan...tu yg potong walau kuih suam2

HOME MADE ICE CREAM


Home made ice cream atau ais krim buatan rumah...boleh gitu...kalau tgk kat gambar tu macam tak ada beza jer kan tapi bila buat ada beza benornya yang dibuat dirumah dan yang dibeli siap dikedai..

Akak jalan2 tempat kawan aritu pastu ada kawan dia datang...bagitau yang dia terliur dengan ais krim..tapi buat sendiri... waa apa lagi dengan cepat minta dia bagi resepi...tapi resepi yang akak nak bagi nie akak dah tukar sikit mengikut barang yang ditemui jer...kalau ikut resepi yang dia bagi tak jumpa barang tu...so oter jer la...biasa la oter mengoter resepi pun memang kerjaku kan

meh kita tengok apa barang perlu nak wat ais krim nie

BAHAN2
550 ml susu dutch lady - perasa coklat
1 1/2 cawan krimer coffee mate
4 sudu susu krimer pekat manis
3 sudu serbuk koko - vanhhouten lagi sedap - ntah betul ke ejaan tu
1 sudu ovellate

CARA2
Satukan semua bahan didalam mangkuk atau dalam mangkuk mixer....kalau mixer kat rumah jenis ada stand masukan jer dalam mangkuk tu abis citer....Memandangkan mixer akak tu mixer murah.. tahap kelajuan 1 smpi 5 sama jer maka dengan kata lain tak ada kelajuan rendah... maka akak kena la mixed all together dengan whisk jer...bila semua dah bersatu baru la mixed dengan mixer dengan kelajuan tinggi selama lebihkurang 10 minit atau setelah adunan naik dan berkilat... 

Bila dah siap masukan dalam bekas tupperware atau tipuware dan simpan didalam freezer selama setengah hari...akak buat malam dan paginya tarrraaa... ais krim dah boleh dimakan...tapi yang dibuat sendiri nie texture agak kasar berbanding dgn yang kita beli..tapi rasa ok sama jer

Akak buat 2 perasa coklat dan strawberi... ..owh lupa nk bagitau kalau ikut sukatan kat atas tu ais krim yang boleh kita dapat akan memenuhkan bekas 2 liter ..banyak tu kan..OK untuk perasa strawberi guna susu perasa strawberi jer la....dan kurangkan sedikit susu pekat tu jadi 3 sudu... cara sama juga.


Rabu, 17 Oktober 2012

JALAN2 POSING2





Jalan2 kat Banda Hilir Melaka....kebetulan sewa hotel bersebelahan betul dengan shopping mall mahkota parade ..dan berhadapan dengan menara taming sari... kira2 berjalan2 betul...sebab tak perlu bawa kereta untuk bersiar..hanya perlu guna kederat kaki jer... tapi memang meletihkan ler... ambil masa kira2 2 1/2 jam untuk bersiar2...dari satu muzium ke satu muzium ..naik pulak ke bukit saint paul tu...turun pulak kat a famosa...complete round hari tu ...sebab hotel betul2 kat Banda Hilir... lokasi strategik...

Isnin, 15 Oktober 2012

LAKSA JOHOR

kasi preview gambar dulu blh...resepi nanti eh...



Ok nak bagi resepi laksa Johor yang enak dan mudah disediakan...mula2 kita tengok bahan2 yer

Bahan KUAH
1 kg ikan kembong
200 gm udang kering
200 gm ikan kering kurau - kebetulan masa buat cari ikang kering ni tak ada jadi tak masuk ..kalau ada biasa akak akan masukkan
1 cawan santan pekat beli santan dah siap perah tu ..
1 cawan kerisik
3 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
8 sudu serbuk kari ikan
2 liter air
garam secukup rasa
3 keping asam keping
gula sebagai pemankin
minyak untuk menumis - anggar sendiri boleh hehehehe...

CARA memasak
1.  Ikan disiang, dan dibersihkan.. masukan dalam periuk dan masukan lbhkuran 1 liter air..rebus hingga ikan masak
2.  Dah masak ikan tu toskan..asingkan isi dan tulang... dah tu kisarkan isi dan tulang secara berasingan..ala mula2 kisar isi...asing..pastu kisar tulang ikan dan tapis...dah siap satukan kedua2 tu.
3.  Udang kering dan ikan kering rendam hingga lembut, kemudian kisar dengan air yer ... masukan dalam periuk bersama2 ikan yang telah dikisar tadi... 
4.  Santan dan kerisik masukan sekali dalam periuk berisi bahan2 yang telah dikisar tadi...semuanya akan menjadi lebih kurang 3 liter cairan yer...lebih kurang tau akak tak sukat masa buat huhuhu...panaskan periuk
5.  Bawang besar dan bawang putih..dikisar halur... kemudian dalam bekas asing tumiskan bawang tadi..dah garing masukan serbuk kari...tumis hingga naik minyak...kemudian masukan kedalam periuk berisi ...isi ikan dan kawan2 dia tadi..masukan garam, gula dan asam keping... renehkan kuah hingga pekat.... siap...
6.  Sebenarnya kalau ikut resepi asal.. guna ketumbar, jintan dan lada kering, tk guna rempah kari...tapi kan dah ada kemudahan ...guna serbuk kari jer senang...tapi kalau nk pedas tambah la sedikit lada kering, akak tak tambah sebab tak nak anak2 kepedasan nanti..

BAHAN MEE
1 bungkus spaggeti
2 sudu minyak zaitun
air untuk merebus
CARA
Ala rebus spaggeti tu macam biasa jer kan...chef dah tunjuk kat tv tu kan...macam tu la

BAHAN2 sampingan
1 biji timun
2 labu bawang besar
taugeh - 50 sen
1 ikat daun kesom
1 ikat daun selasih - yg nie akak tak masuk sebab tak ada huhuhu...
2 inci belacan
5 tangkai cili merah - cili besar tau
5 tangkai cili padi
1 biji bawang merah
limau kasturi
minyak untuk mengoreng

CARA2
1.. Buat sambal belacan dulu tau...sambal belacan akak pedas sikit sbb anak2 tk makan laksa dengan sambal belacan, mama jer makan...mama nak pedas ikut suka la kan...kalau ikut resepi asal sambal belacan yang sedap, kena bakar belacan tu, cili dan bawang mentah jer gitu tapi akak goreng jer semua bahan tu belacan, cili merah, cili padi dan bawang... dah layu angkat dan kisar...dah tu perahkan limau kasturi dalam 3 biji utk seimbangkan rasa masin belacan tu..
2.  Timun, buang empulur ambil isi yang keras tu jer, bawang mayang kasar, taugeh buang ekor dan topi yer.  Daun kesom cuci dan cincang halus...limau kasturi potong 2....siap susun macam dalam gambar atas tu yer....
3.  Dah siap semua ambil pinggan isi spaggeti, dan bahan sampingan tadi...curah kuah....gaul guna tangan dan makan...pehhhhh...sedap...

Ahad, 14 Oktober 2012

NASI AYAM KAMPUNG


Anak2 sibuk suruh mama buat nasi ayam...tapi mama malas nak buat.huhuhu boleh gitu... tapi dah tak boleh tolak kena buat juga.. jumaat lepas buat.. ayam seksi ni guna ayam kampung...anak2 kalau ayam kampung nie memang suka sangat2...silap2 mama pun cuma jadi tukang masak jer tak dapat rasa, kalau ayam kampung seekor tu sekali jalan jer ada sekali tu akak masak ayam kampung balik keje makan kuah jer mama..huhuhuhu...

Meh ler kita tengok resepi nasi ayam kampung nie...

BAHAN2

NASI
6 cawan beras basmathi
4 sudu margerin
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
7 cawan air rebusan ayam

AYAM
1 ekor ayam kampung
10 tangkai lada kering
2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
2 sudu kicap pekat
5 sudu kicap lemak manis
5 sudu sos cili
2 sudu sos tiram
2 sudu gula pasir
air secukup rasa
minyak untuk menumis

SUP
kaki ayam, leher dan beberapa bahagian tulang
rempah sup
1/2 inci halia
1 ulas bawang putih

SOS LADA
1 biji tomato biji
3 tangkai lada kering
1 ulas bawang putih
2 sudu gula
garam secukup rasa 
air 2 cawan


CARA2
1.  Mula2 potong ayam mengikut citarasa masing2, cuci dan rebus bersama lbhkurang 8 cawan air.. rebus 20 minit.
2.  Cuci beras dan toskan, panaskan periuk dan masukan margerin.. setelah cair masukan bawang besar yang telah di mayang, tumis bawang hingga layu... selepas itu masukan beras dan tumis sebentar beras..ala golek2 ler beras tu biat mesra dengan mergerin dan bawang... dalam 5 minit gitu..dah tu masukan air rebusan ayam tadi.. bawang putih dan halia ketuk2 dan masukan kedalamnya..alamak lupa..tambah sedikit garam...sikit jer sebab margerin dan masin. Masak hingga hampir kering, bila dah hampir kering alihkan periuk ke dalam rice cooker letrik tu yer...nk mudah dan cepat.
3.  Ayam yang dah direbus tadi toskan...lepas tu curahkan kicap pekat dan kicap lemak manis beserta gula dan gaul rata... tepikan sebentar
4.  Kisarkan lada kering dan bawang putih, bawang besar mayang jer.  Panaskan minyak dalam periuk atau kuali, tumiskan lada kering tadi hingga naik minyak...kemudian masukan ayam yang telah diperap tadi..masukan air... masakan hingga ayam empuk..ayam nie ayam muda jadi cepat empuk kalau nk guna ayam bandar..ayam goreng dulu yer..baru sedap..  Bila ayam dah mula empuk masukan sos cili dan sos tiram dan sedikit garam..rasa ler kadar kemasinan tu jgn tengok jer tau.....dah tu masak hingga pekat...dimana sos melekat kat ayam.
5.  Untuk sup...ada lbhkurang 1 cawan air rebusan ayam yang tinggal kan..klu suka boleh tambah air lagi dalam 2 cawan.. masukan rempah sup, titikan halia dan bawang putih.. garam dan reneh sup hingga kaki dan leher ayam empuk...kalau suka boleh masukan sayuran kalau tk suka biar jer gitu..
6.  Untuk sos kisarkan lada kering, bawang putih.... masukan dalam periuk panaskan..masukan air, garam dan gula..tomato potong dadu..reneh hingga dalam 1 cawan sos...siap
7.  Hidang nasi ayam dengan timun dan daun salad...tapi daun salad tk ada kt umah yg ada timun tu jadi mcm gambar kt atas tu...


Khamis, 11 Oktober 2012

OREO CHEESE CAKE SETELAH SEKIAN LAMA





kek ini dibuat berdasarkan permintaan anak teruna no. 2 yang dah tersangat la lamanya.. dah dah tersangat ler kesian mama..maka mama pun membaking la untuk dia...

Dan untuk resepi kali ini akak kurangkan kandungan gula dalam kek..dan memang agak sedap la..(masuk bakul angkat sendiri la kan)... sebab manis kek datang dari topping jer dan sememangnya pilihan topping adalah dipilih sendiri oleh peminta kek..dia nk makan kek ngan topping tu, jadi kalau kek manis sangat agak muak nanti...

Resepi masih ikut asal yang akak pernah upload kat sini tapi ada perubahan kuantiti, jom semak resepi.

BAHAN2

A
500 gm cream cheese
5 sudu margerin
4 biji telur - asingkan putih dan kuningnya
8 sudu gula kastor - akak guna gula perang
Plain yougart - jenis apa2 pun boleh yang kecil yer..lupa lak brape gram yg kecil tu huhuhuhu
2 sudu jus limau - akak guna limau sunkist jer
6 sudu tepung gandum
1/4 sudu kecil bikarbonat
1/4 sudu kecil baking powder

B
175 gm biskut oreo (tak ingat anggaran gm tu tapi beli yang biasa tu bukan dlm plastik kecil tu tau -  tpi klu lgi bnyk lgi anak2 suka)
2 sudu margerin

CARA2
1.  Bahan B - biskut oreo buang krimnya dan blend halus...bagi yg malas nak blend masukan biskut dalam plastik yang agak tebal dan tumbuk2 dengan anak lesung hingga hancur, panaskan margerin (akak masuk dlm m/wave 15 saat).  Pastu gaulkan biskut dengan margerin hingga rata.
2.  Ambil loyang ukuran 8 inci atau 9 inci sapukan tepi loyang dengan margerin dan bawah loyang tu letakkan kertas minyak (utk mudahkan keluar kek bila masak nanti).  Biskut yang telah di blend tadi masukan dalam loyang dan tekan2kan hingga padat, kemudian masukan dalam peti ais dalam 1 jam
3.  Ayak tepung bersama bikarbonat dan baking powder.
4.  Cream chesse dan margerin satukan..pukul hingga kembang, kemudian masukan gula 5 sudu pukul lagi...masukan kuning telur satu persatu selepas tu masukan pula yougart dan jus limau..pukul  lagi,  masukan pula tepung yang telah diayak tadi...yang nie kena buat slow2 yer kalau tak nanti tepung terbang. Tepikan adunan nie... sambil tu panaskan oven masukan loyang berisi air juga dalam oven yer...sbb cheese kena bakar dgn kaedah water bath..sbb cheese cepat hangus kalau bakar gitu ajer
5.  Ambil putih telur..pastikan semasa mengasing putih dan kuning telur..asing betul jangan tercampur kuning telur di bahagian putih tadi.  Masukan 3 sudu gula pukul hingga adunan kental, kental bermaksud bila kita terbalik kan mangkuk adunan tak jatuh.  Kalau putih telur ada campuran kuning telur adunan sukar jadi kental
6.  Campurkan adunan kat no. 4 tadi dengan adunan no. 5 yang ini gunakan spatula atau sudip gaulkan secara kaup dan balik jangan godak ....dah rata semua masukan dalam loyang dan bakar.
7.  Bakar dalam had 170 darjah atau ikut oven masing2 dan tutupkan loyang dengan aluminium foil atau tutup periuk, yg ini untuk mengelakan kek hangus.  Bakar dalam tempoh lebihkurang 1 jam... bila dah masak sejukkan dan masukan dalam peti ais...
8.  Dah sejuk terbalikkan kek dan hias atas ikut la suka sendiri..yang ini akak letak topping strawberi dan blueberi mengikut permintaan anak teruna tu la...



Khamis, 4 Oktober 2012

KARI DAGING CHORI CHORI


Haaaa...bila dah post sekali dia da macam ketagih nak upload hari2 la plak kann...akak sebenarnya hari2 masak... sebab hari2 ada orang nak makan kan...
ni list menu minggu nie tapi tak leh nk post sebab tk ada gambar ..klu tk ada gamba masuk resepi kang orang kata tipu lak kan

Isnin - ikan keli bakar, bakar kat atas kuali leper tu jer..pagi2 mana nk layan bakar basah2 tu kan... dah masak lemak cili ala2 orang jawa atau orang jawa panggil pecel lele...tapi pecel kena letak daun cekor... anak2 kat rumah tak suka cekor so tak lengkap nk panggil pecel...boleh gitu.., dah tu sayur terung sambal..ikan kering settle...malam menu lain plak... beli kat pasar...tak larat mak oooiii pagi petang masak...lotih

Selasa - masak simple jer ikan tanda masak asam rebus jer... seger kata org jawa...lawan ngan bendi goreng garing...settle..petang ikan keli goreng sambal plak...huhuhu..pening kan pagi petang fikir menu 

Rabu - ayam masak caca lala ...apa tuh .. cam masak merah tapi akak guna sos spagethi..dia jadi ala2 macam menari caca gitu rasanya...heehhe... lawan dengan timun kucurah sos cili ngan sos tiram... cukup la kan..itu pun smpi menjilat periuk uuu.. tapi ayam caca lala ni yg sedap guna ayam kampung...rasa eeerrmmmmmm  manis gitu

Gambar kat atas tu KARI DAGING CHORI CHORI mari kita semak bahan2
1 kg daging - rebus separuh masak... disebabkan dah rebus 200gm dah ilang masuk peerut anak bujangku sebelum sempat mama jadikan lauk
6 sudu serbuk kari
3 labu bawang besar
5 tangkai cili merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit
2 sudu kicap pekat
5 sudu kicap manis
1 cawan susu cair
2 biji kentang - kupas dan belah 4
2 biji tomato - belah 4 ke 8 ke ikut suka
air secukup suka
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

CARA2
1.  kunyit, halia, cili merah dan bawang putih kisar halus
2.  bawang besar mayang kasar
3.  panaskan minyak dalam kuali masukan bahan yang di kisar tadi...bila dah naik bau masukan bawang besar, tumis hingga layu kemudian masukan kari dan secawan air dari rebusan daging tu... gaul sebati hingga naik bau dan minyak
4.  masukan daging tadi... kacau ...masukkan pula kicap pekat dan kicap manis... tutup dan kecilkan api hingga daging benar2 empuk.
5.  bila daging dah empuk masukkan susu cair tadi garam secukup rasa, tambahkan kentang dan tomato kalau suka... akak masuk jer sebab suka...bila kentang dah empuk matikan api...boleh makan sekarang yer..dengan nasi, roti ke roti canai ...

Rabu, 3 Oktober 2012

PUDING KEK SPAN PANDAN


Dah beberapa kali buat kek nie tapi tak pernah post kat blog sebab bila buat lupa nak amik gambo.. resepi nie amik kat blog raihana kamaruddin... gadis muda yang cantik dan cerdik lagi kreatif ..memang seronok lawat blog dia...

Buat kek nie sebelum2 nie kek span tu akak buat sendiri tapi ari tu waktu jalan2 kat pasaraya kat daerah kerjaku ini terpandang kek span pandan yang da siap dan cantik...apa lagi terus ku tangkap nie macam dah memudahkan kerja nie... maka akak pun beli ler 2 buku... Bahan2 untuk buat puding pun siap ada semua kat pasaraya tu eerrr   memang senang la nak cakap mcmana lagi dah senang lagi senang..hehehehhe

Mari kita lihat sama2 bahan2 untuk menghasilkan 1 buku kek nie
1 keping kek span pandan...klu nak guna yg kosong pun boleh...
85 gram tepung hoen kwee 
1 cawan gula pasir
2 sudu serbuk agar2
250 ml santan kotak - akak penah guna santan fresh tapi agak kurang enak sebab rasa muak ..santan fresh rasa lemak betul menyebabkan rasa muak dan tak boleh makan lebih
santan kotak tadi perlu dicampur dengan air dan jadikan ianya 1.1 liter cairan
1 camca perasa pandan
2 sudu pewarna hijau pandan
kelapa kering untuk tabur atas kek

cara2 membuatnya
1.  kek span hendaklah dipotong menjadi 3 bahagian
2.  bahan selain dari kek tu masukan dalam periuk dan satukan semua...gaul sebati baru nyalakan api...masak bahan tadi hingga nampak kilat dan pekat...terus matikan api
3.  ambil loyang 9 inci seelok2 guna loyang yang boleh dibuka tepi atau tapaknya boleh tanggal..ini untuk memudahkan proses memotong kek tersebut...sapu dengan minyak atau margerin..sapu rata
4.  susun kek dalam loyang..letak 1 keping dulu pastu siramkan puding yang dibuat tu..bila dah rata dan nampak tenggelam... letakkan lagi 1 keping , buat lagi cam tadi sampai siap....dan siap semua taburkan dengan kelapa kering atas kek dan sejukkan...sejukkan dalam peti sejuk untuk rasa yang lebih nikmat dan lazat


ABUK-ABUK

salam....semua..
macam ramai sangat ler yang follow yer....aduh bersawang..berabuk ...kotor giler rumah sawangku ini lama nye tak update blog...kadar kemalasan yang amat tinggi....tinggi sekali setinggi gunung everest..  bizi giler ker giler bizi...hehehehe...  ntah cam malas btul nak update blog...teruk btul kan

macam2 berlaku dalam kehidupan nak update mana satu dulu pun tak pasti dari sebelum puasa ...puasa dah abis..raya pun da abis nak masuk raya haji plak baru buka pintu dapur ini...huhuhuhuu...


Selasa, 29 Mei 2012

LAUK PAUK UJUNG MINGGU




Ini lauk pauk yang dimasak hujung minggu tempohari untuk majlis perkhawinan ada 3 majlis so kena masak untuk 3 tempat...huhu..buat sorang2 lotih...nasib ada anak dara kecil yang rajin membantu mama bereskan kerja rumah kalau tak pingsan gak...

Ikan siakap masam manis...ayam goreng sos lada hitam sotong goreng , sayur paprik dan buah2an..cukup la tu kan...

Akak bagi resepi sayur jer la eh..yg lain2 tu esok2 pulak eh

BAHAN2
Kobis bunga
Lobak merah
Kacang pis
Putik jagung
Lada benggala
Kacang panjang
Kobis pokok
Ayam cincang
Bawang besar
Bawang putih
Sos cili
Pes tomyam
Daun limau purut atau daun ketumbar
minyak
garam

CARA2
1.  Disebabkan akak masak banyak so akak tak bagi timbangan tapi kalau nak masak untuk sekeluarga jangan banyak2 la eh....sikit jer mcm lobak tu separuh jer, kacang panjang 3 batang jer...sikit2 semua sebab bila dah campur2 banyak nanti....sayur tu semua hiris ikut suka la eh kalau suka panjang2 buat kalau akak suka potong panjang2 cam cantik jer bila dah masak tau
2.  Ayam amik dada sebelah jer cincang tapi bila nak masak banyak kena banyak la kan
3.  Bawang besar ngan bawang putih hiris2 jer, panaskan kuali dan masukan minyak...bila dah pijar masukan bawang...dah layu masukan ayam..golek2 sampai agak masak masukan sos cili dan pes tomyam....da sebati masukan sayur2an tadi, mulakan dengan sayur yang agak keras...lobak, kacang panjang gaul2 dulu agak2 dah layu baru masukan sayur yang lain.
4..Sayur2 ni kalau nak sedap goreng tak payah lama kalau layu sangat tak sedap...agak2 makan masih bunyi kruupp2 tu ygn best... kalau dah siap taburkan dengan daun ketumbar dan gaul2 siap...

Khamis, 24 Mei 2012

IKAN TALAPIA GORENG BERLADA


Salam semua.... hari nie akak masak ikan talapia goreng berlada bersama kacang panjang goreng, semalam masak sup kambing tapi tak sempat nak amik gambar.. akak masak hari2 kan dapurku sudah macam restorate...hari2 tukar menu ehhh kalau masak sama jer eeemmmm tak mau makan ler orang dirumah tu..

meh kita tengok resepi

BAHAN2
4 ekor ikan talapia dipotong 2
serbuk kunyit 
garam
2 labu bawang besar
10 tangkai cili kering
3 ulang bawang putih
2 biji tomato
1 sudu gula pasir
garam
minyak untuk menumis

CARA2
1.  Ikan dicuci dan lumur dengan serbuk kunyit dan garam, dah tu goreng hingga garing, asingkan
2.  Cili kering direbus biar lembut dan kemudian kisar dengan bawang putih, bawang besar dan tomato di potong dadu
3.  Panaskan minyak, tumis bahan yang dikisar, agak minyak dan naik masukan bawang besar dan tomato..tumis hingga layu lepaskan tu masukan gula dan garam...dah sebati masukan ikan dan gaul rata...siap dah boleh makan...

 

Ahad, 20 Mei 2012

NASI BUBUR AYAM


Cuaca yang panas nie kan apa nak masak..pening kan sebab kalau masak berminyak2 waktu panas2 nie macam tak masuk jer.. pusing2 fikir2 emmm masak jer la bubur ayam kebetulan ayam kampung baru jer beli 2 ekor... untuk stok seminggu... bubur ayam nie memang kegemaran anak2 dan suami kecuali abang long memang tak berapa suka, sejak kecil anak yang sulung tu memang tak berapa suka makan bubur...sejak dah masuk remaja ni jer dia nak makan...kalau dulu2 memang merajuk la dia sebab tak ada nasi...boleh gitu...huhuhuhu...

Meh akak bagi resepi bubur campak2 nie senang dan enak..

BAHAN2
4 keping ayam kampung - cincang kecil2 ( akak amik bahagian daging jer kepak ngan peha tinggal)
2 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
3 cawan beras hancur - kalau pakai beras biasa pun boleh tapi guna beras hancur lebih cepat, mudah dan enak
1 biji kentang
minyak untuk menumis
kayu manis, buah pelaga, bunga lawang, bunga cengkih
garam
air
daun sup dan bawang goreng untuk penambah perisa dan bau

CARA2
Ayam tu potong kecil2 untuk mudah masak dan makan, bawang besar dan bawang putih dimayang halus, beras di cuci dan tos, kentang kupas dan potong kecil2
Panaskan kira2 1/2 cawan minyak dalam periuk, bila dah pijar masukan kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga kemudian masukan bawang yang dah dimayang tadi...tumis hingga perang..masukan ayam, kacau dan tutup periuk sebentar, bila ayam dah keluarkan air, maka masukan 1 liter air dan beras dan juga garam...
Beras hancur ni kan di akan mengembang dengan cepat dan lembut...memang sedap dimasak untuk dijadikan bubur...tapi susah gak nak jumpa, kebetulan kedai berhampiran rumah akak ada jual..selalu juga beli khas untuk buat bubur.  Tapi beras nie agak kuat makan air jadi kena tambah 1 liter air lagi untuk pastikan bubur tak pekat sangat...
Kalau nampak ayam dah lembut dan beras dah cukup kembang, kadar kemasinan dah cukup...maka matikan lah api dan tutup periuk tu....bila dah nak makan baru la tabur daun sup dan bawang goreng tu...siap untuk dimakan
Live dari periuk eh....

Dan yang ni model sedang mengayakan bubur tersebut



DISH KE DESERT



Saja nak post makanan nie boleh jadi dish atau desert...bukan apa cuaca panas2 ni kan tekak tetiba nak makan makanan manis macam pengat ke kuih manis yang lembik2 tu atau paling tidak puding ke kan ....bila masuk tekak tu terasa lembut, sejuk, nyaman dan eeerrmmmmm lazat...tapi akak malas nak masak semua mende tu..sebab dah letih masak lauk pengantin 8 set pada ujung minggu...huhuhuhu... jadi dalam perjalanan balik amik anak tuisyen tu kan kepala mereka2 apa yang nak dimakan sebagai ganti semua makanan idaman tu....

Maka tetiba teringat makan aiskrim sedap gak kan...pastu kat rumah memang ada dah roti dan chocolate rice tu...maka amik jer la sekeping roti, lepas tu letak aiskrim dan coklat tadi...pastu lapiskan lagi roti dan letakkkan lagi aiskrim ikut suka nak makan brape banyak kan pastu tabur lagi beras coklat tadi...pastu apa lagi ngap ler...enak...ememmmmm  

Selasa, 15 Mei 2012

AYAM MASAK MERAH

Selamat hari guru kepada semua guru2, pensyarah, pengajar dan semua yang terlibat menjadi pendidik kepada masyarakat....

Akak nie tiap2 hari masak tapi kadang sempat kadang tak nak ambil gambar untuk upload dalam blog nie...semalam akak masak nangka masak lemah cili api bersama ikan kembung goreng, petangnya pulak disebabkan lauk dah tinggal sikit akak masak mee goreng mamak..tapi tak dan nak amik gambor...bizi..

Ari nie nak paparkan ayam kampung masak merah..sempat life from kuali jer sebab dah terkejar2 nak ke tempat kerja kan...meh kita cuci mata dulu...tak seksi mana pun ayam nie...saja nak paparkan gambar..kang bagi resepi tak bagi gambar macam tak yer jer kan..
meh kita tengok bahan2 yang diperlukan untuk masakan nie...

1 ekor ayam kampung (1.5 kg) - di cincang biasa yer
3 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia
3 batang serai
15 tangkai cili kering
5 sudu penuh tomato puri
1/2 cawan pati santan atau susu cair
2 sudu gula pasir
1 liter air
garam
minyak untuk menumis
lobak merah - option
kentang - option
daun sup
bawang goreng

CARA2
1.  cili kering, 2 labu bawang besar, bawang putih - di kisar halus
2.  panaskan minyak dalam kuali, dah pijar masukan bahan yang telah dikisar bersama tomato puri, lepas tu masukan serai dan halia yang telah dititik, tumis hingga agak2 garing...sambil2 tu di kacau2 yer kalau tak nanti hitam dibawahnya nanti..
3. dah garing masukan gula kacau, pastu masukan ayam..kacau lagi...pastu masukan separuh dari 1 liter air tu yer..masukan garam...pastu tutup untuk empukkan ayam tu eh...
4. disebabkan ayam tu ayam muda maka kejap jer dah empuk, rasa la eh agak2 tak manis ke masin tambah la mana yang patut yer, kalau suka masukan lobak dan kentang kalau tak suka tak payah masuk...dah empuk masukkan pati santan atau susu cair tu yer kalau rasa nak suka pekat kuah masak merah tak payah masukan lagi air tu tapi kalau suka cair masukan lagi air dan renehkan masakan tu hingga naik minyak baru matikan api yer...
5. dah siap taburkan dauh sup dan bawang goreng...

Meh la jamu yer...tapi disebabkan ni gambar ..jamu mata jer la eh..



Isnin, 14 Mei 2012

ROTI JALA ULANGAN

hehehehe....punya syok makan roti jala ni kan akak ulang buat lagi ujung minggu tapi kali nie dengan design berlainan, resepi tetap sama....tapi kari lain sikit, kali nie dengan kari ayam kampung peeehhhhh lagi shedap korang....


akak paparkan resepi kari jer la eh

BAHAN
1 ekor ayam kampung lebihkurang dalam 1.5 kg
3 labu bawang besar
5 ulas bawang kecil
2 biji cili merah
1 inci halia
1 inci kunyit
6 sudu kari mak siti
1 kotak santan
2 biji kentang
1 cawan air asam
minyak untuk menumis
garam
air

CARA MEMASAK
1.  Bawang besar, bawang kecil, cili, halia, kunyit - di kisar bersama
2.  Kentang kupas dan di potong 6
3.  Panaskan minyak didalam periuk agak2 dalam 1 cawan minyak....bila dah pijar masukkan bahan yang dikisar tadi, bila suda naik bau masukan rempah kari bersama 1 cawan air...tumis hingga garing atau bila sudah naik minyak
4.  Bila sudah naik minyak masukan ayam bersama 1 liter air... biarkan sehingga ayam empuk, ayam ni akak beli ayam muda jadi kejap jer dah empuk..bila ayam dah empuk masukan kentang dan garam..ikut citarasa masing2 yer tahap kemasinan masakan... lepas tu masukan santan dan biarkan mendidih dengan api kecil hingga minyak naik...baru la sedap dan matikan api...siap...

Khamis, 10 Mei 2012

LAUK PENGANTIN

Saja nak post gambar2 lauk pengantin yang akak sediakan untuk tempahan katering kami...

Meh la jamu...jamu mata jerk yer....hehehehhe





Cuma gambar2 nie yang sempat diambil..sebab bila dah sibuk2 memasak dan menghias lupa nak menangkap gambarnya....

LUQMAN CANOPY DAN CATERING (LC&C)

Salam,

Kengkawan nak promote bisness family kami berasaskan makanan untuk kenduri tak kira kenduri apa pun boleh...kami menyediakan khidmat kanopi dan katering untuk maklumat lanjut boleh tinggalkan pesanan ehh.... kat sini akak post gambar2 setting untuk katering di dewan...



Yang ini pulak setting untuk setting untuk kanopi dirumah la biasanya kan