Khamis, 23 Disember 2010

KEHIDUPAN, PEPERIKSAAN DAN KEPUTUSAN


Sebagai seorang ibu, tahun ini merupakan tahun yang mencabar minda dan fizikal...kerana tahun ini anak2ku menghadapi peperiksaan besar iaitu UPSR dan PMR...puas minta mereka berusaha dan belajar disamping aku membantu memohon kepada Allah s.w.t agar memberikan mereka kejayaan ......

tetapi bila keputusan keluar...hasilnya amat mengecewakan aku...emmm..... mungkin ini cabaran hidupku...dalam kehidupanku kadangkala bila diimbas kembali..Allah memberikan aku banyak kemudahan tak seperti sesetengah orang...syukur Alhamdulillah...tetapi rupanya inilah cabaran yang perlu aku hadapi..anak2ku tak secemerlang anak orang lain...aku perlu berusaha secara fizikal dan spiritual lagi untuk menghadapi cabaran ini...

seusia 23 tahun aku telah pun dipertemukan jodoh dan 10 bulan selepas itu aku diberi rezeki Allah mendapat seorang cahayamata lelaki ..cukup segala sifat...aku bersyukur...setahun selepas itu aku diberi rezeki oleh Allah, aku mendapat biasiswa untuk menyambung pelajaran dalam peringkat Ijazah sarjana muda...maka aku pun mendaftarkan diri sebagai pelajar dan meneruskan pengajian selama 3 tahun...walaupun keputusan peperiksaan setiap semester tidak begitu membransangkan tetapi aku lulus setiap semester ...sewaktu di tahun akhir aku disahkan mengandung anak kedua..dan selamat melahirkan anak kedua lelaki, sewaktu bergelar pelajar...walau perit tetap aku lalui dengan tabah...

selepas tamat pengajian aku terus dinaikan pangkat, perjalanan hidup sebagai seorang pekerja bermula semula...selepas 3 tahun aku dinaikan gred....dan 2 tahun selepas itu aku dinaikan gred lagi....tampak mudah semuanya...dalam pada itu aku memperoleh anak ketiga dan keempat dan kedua2nya perempuan ...lengkap aku mempunyai 2 pasang anak lelaki dan perempuan...semuanya dilihat begitu mudah..indah...
3 tahun selepas itu aku dinaikan gred lagi..tetapi kali ini aku melihat tugas2ku memerlukan komitment yang agak tinggi..aku bekerja dibidang kejuruteraan dan bekerja dibahagian operasi..aku sering berkira2 untuk melepaskan jawatan ini dek kerana tekanan kerja dan aku merasa agak sukar untuk menyeimbangkan waktu untuk kerjaya dan keluarga...

jika diikutkan aku suka bekerja dan boleh menjadi gila kerja.. tetapi bila difikir semula, adakah cukup penghidupan didunia ini dengan memikirkan dunia semata...aku jadi kalah dengan keadaan ....ditakdirkan Allah maka dibukakan pintu hati ini untuk memohon kerja lain yang agak lebih tersusun jadual kehidupanku, dan Allah memberi aku rezeki dengan memberikan aku kerja tersebut...setelah berbincang dengan suami dan memohon petunjuk dari Allah maka aku meletakkan jawatan dan menerima jawatan tersebut..walau gaji lebih rendah dan banyak kemudahan terutama kesihatan tiada..tapi aku terima jawatan tersebut kerana masa yang lebih teratur dan lokasinya lebih hampir dengan rumah dan kurang sangat risiko untuk berpindah randah...

sebelum ini aku sering berulang alik dari rumah ketempat kerja sejauh 120km pergi dan balik..dan ia memang memberi tekanan juga kepada diriku..

dan cabaran terbesar dalam hidupku kini adalah untuk mendidik anak sendiri agar berjaya didunia dan akhirat..cukup mencabar minda, fizikal, mental dan money....aku seharusnya bersyukur dengan kurniaan Ilahi...anak2 ku cukup segala sifat mental dan fizikal cuma aku perlu lebih berusaha untuk menjadikan kesemua mereka Khalifah Allah dimuka bumi ini..doakan aku jer kawan2 yang rajin membaca luahan perasan cetusan kata walau di alammaya sahaja...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan