Ahad, 12 Jun 2011

KEK PULUT KUNING


Ini adalah kek pulut kuning yang aku hasilkan sendiri ...tapi resepi pulut tu minta kat mak..dan mak tunjukkan cara buat sekali...mudah dan hasilnya memang lumayan. Aku belajar mengaji di surau berhampiran rumah..dan sempena tamat mengaji muqaddam dan akan mengaji Al Quran aku buatkan kek ini untuk santapan guru mengaji dan teman2 lain...
Aku belajar mengaji semula untuk membetulkan tajwid dan sebutan mahraj huruf mana yang salah..al maklum ngaji dulu2 yang penting khatam, banyak yang lain2 tertinggal. Sewaktu ditempat keje lama dulu ada gak belajar mengaji tapi separuh jalan, sebab aku kena transfer ke daerah lain.. dah kebetulan kini aku dah bertukar keje dah jumpa semula dengan guru ngaji lama tu, maka aku panggil dia untuk mengajar di surau taman perumahan aku tu.. baru 5 bulan mengaji..seminggu sekali jer...2 minggu belajar ngaji 1 minggu betulkan bacaan yassin dan 1 minggu lagi mengaji + berzanji...
Aku beli Al Quran baru untuk mengaji nie...yang siap dengan terjemahan..mudah jika dalam keadaan berhadas masih boleh dipegang.. kalau beli yang biasa tu takut2 sewaktu sedang berhadas terpegang dah berdosa...

Kek ini dilapis dengan serunding kelapa dan tumisan kurma daging cincang... sepatutnya kena buatkan serunding daging tapi disebabkan ada bekalan serunding kelapa mak yang eemmmm...sangat sedap tu maka aku tumis kan daging cincang tu dengan rempah kurma jer...senang dan sedap..itu yang pentingkan...

Kalau korang yang terbaca blog nie kan tak nak tau pun tak per saja aku nak bagitau resepi KEK PULUT KUNING ...nie suka nak bagitau...boleh gitu

OK meh kita tengok cara nak masak pulut terlebih dulu...

BAHAN
1 kg beras pulut
2 sudu serbuk kunyit..kalau nak guna kunyit hidup pun boleh
1 sudu garam...
Cara - Cuci beras pulut macam kita cuci beras biasa untuk memasak tu kan, kemudian rendamkan beras pulut tersebut sampai tenggelam tau jangan paras2 jer... masukkan serbuk kunyit dan garam..gaulkan...rendam semalaman...

Bila dah semalaman tiba masa untuk mengukus pulut tersebut... ambil daun pisang atau daun pandan atau apa2 alas yang boleh dibuat alas dalam kukusan tersebut...tapi pastikan dedaun yang digunakan di ramas2 dahulu untuk membolehkan wap air masuk sewaktu mengukus nanti

Dah siap semua kukus pulut tadi sehingga kembang beras tersebut..kira2 dalam tempoh 20 minit yang ini ikut berapa banyak pulut yang kita letak..kalau banyak kena lama sikit la yer...
Selepas itu angkat pulut tersebut dan masukan dalam dulang atau besen yang agak besar...
Ambil kira 1 liter santan dari 1 biji kelapa...akak beli RM3 santan kat kedai dekat rumah nie ...kan santan tu pekat kan...cairkan dengan air dapatkan dalam 1 liter...kemudian gaulkan dengan pulut tadi...gaul rata tau...

Dah siap tu masukkan balik dalam kukusan dan kukus lagi dalam 30 minit...Insyaallah masak la pulut kita tadi... OK kalau dah siap angkat dan sejukkan pulut tadi..pastikan ianya benar2 sejuk kalau tak ajerrr..basi la plak kek pulut kita nanti...

Untuk resepi serunding kelapa...tak yah ler bagi kat cni eh...panjang berjela2 tau nanti korang penat baca lak....huhuhuhu..sebab yang tu mak yang selalu buat akak cuma rajin makan jer...huaaaaaa...

Kalau resepi serunding daging cincang ala2 malas tu boleh akak bagi....

BAHAN
1 bungkus daging cincang RAMLY tu..tak perasan la plak brape beratnya...
1 labu bawang besar...kasi besar punya..kalau kicik punya..kasi 2 tau... - potong dadu
3 ulas bawang putih - kisar dengan serai
4 sudu lada kisar
5 sudu serbuk kari
5 cawan kelapa muda yang diparut
1 liter santan kelapa
2 batang serai
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa...

CARA
Panaskan minyak dalam kuali, masukan bawang besar tumis hingga naik bau kemudian masukkan lada kisar, serbuk kari dan bawang putih yang dikisar bersama serai tadi... tumis hingga garing... kemudian masukan santan dan kelapa parut tadi..

Selepas semua sebati masukan daging cincang ...jika nampak agak garing masukan sedikit air untuk mengelakkan hangus.. oooppss.. sebelum tu masukan sedikit garam yer..nanti tawar la plak serunding kita tu...... Jika lihat daging dah masak dan kuah dah garing maka boleh la angkat dan sejukkan...

Dah siap semua barang...maka boleh la amik loyang dan mula la melapis pulut dan tekan2 sikit kasi mampat..letakkan serunding...lapis sampai siap...dan boleh la hiaskan atas pulut tu ikut selera kita yer...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan